26. joulukuuta 2011

Kauneudenhoitoa luonnon ehdoilla



Yves Rocher on ranskalainen kauneudenhoitoon erikoistunut ketju. Moni ei tiedä, että ranskalaisittain liikkeen nimi lausutaan [Iiv rosäär]. Yves Rocher on monestakin syystä maininnan arvoinen kosmetiikkamerkki, sillä se vastaa koko tuotantoketjusta, sadonkorjuusta myyntiin, ja pystyy näin ollen varmistamaan koko tuotteen valmistusprosessin ajan ekologisten ja eettisten arvojen toteutumisen sekä kohtuullisen hintatason.


Yves Rocher:lla on La Gacillyssa 44 hehtaaria luononmukaisia viljelmiä ja sen koko toiminta perustuu kasvi- ja ympäristösäännöstölle, jonka noudattamista vaaditaan myös kaikilta alihankkijoilta. Geenimuunneltujen organismien käyttö on kielletty yrityksen toiminta periaatteissa ja näinollen käytetäänkin vain viljeltyjä kasveja ja näistä kasveista ensisijaisesti uusiutuvia osia. Yves Rocher myös kantaa vastuunsa ottaessaan luonnosta tarveaineita, sillä yritys on osana YK:n Ympäristökampanjaa ”Plant for the Planet” ja tavoitteena onkin kolmenvuoden kuluessa istuttaa 5 miljoonaa puuta. Yrityksessä myös huolehditaan eläinten oikeuksista ja Yves Rocher on näinollen ollutkin edelläkävijä kosmetiikka alalla, sillä he ovat sanoneet ei kaikille eläin kokeille ja käyttäneet vaihtoehtoisia testimenetelmiä jo vuodesta 1989 alkaen. Se mitä nämä vaihtoehtoiset menetelmät ovat, ei käynyt ainakaan vielä selville. Tuotteet eivät kuitenkaan sisällä eläinperäisiä ainesosia mehiläisvahaa ja hunajaa lukuunottamatta. Vuonna 2009 Yves Rocher sai eläinoikeusliitto ECEAEn (European Coalition to End Animal Experiments) sertifikaatin. Tähän liitton kuuluu mm. suomalainen Animalia.

Lempi suihkusaippuani on Afrikan Kaakaopavuista uutettu. Mikä tuoksu ja tuntu iholla!

Yves Rocher on myös luonut käsitteen Botanic Baeaty tutkimaan ja säilyttämään kasvimaailmaa. Botanic Beaty käsittää 5 toimintaperiaatetta.

  1. Kasvimaailma on kaiken perustana, mikä tarkoittaa kaikkien tuotteiden olevan lähtöisin kasveista. Tutkijat eivät kuitenkaan ole täysin ehdottomia. Jos tuotteen säilyvyys tai turvallisuus ym. vaatii pieniä määriä lisäaineia, se sallitaan. Tuotteissa otetaan huomioon tarkasti erikasvien ominaisuudet, jotta saadaan luonnollisia ihoa hoitavia tuotteita. Kasvipohjaisten raaka-aineiden puhtauden säilyttämiseksi yrityksessä suositaan luonnonmukaisia uuttamismenelmiä kemiallisten liuottimien sijaan.
  2. Kasvimaailma inspiraation lähteenä. Se on hyvinvoinnin lähde: yritys tutkii kasvien parhaita ominaisuuksia ja erityispiirteitä ja yhdistää ne tuotteisiin. Tehokkuuden lähde: yrityksen laboratorioissa työskentelee 20 työryhmää, jotka tutkivat, erottavat ja uuttavat kasvien tärkeimpiä ainesosia ja yhdostelevät niitä mahdollisimman tehokkasti. Luovuuden lähde: kiehtovimmat ja vivahteikkaimmat värit löytyvät kasvimaailmasta. Tämän voin vahvistaa itsekin kankaiden kasvivärjäystä opinnöytetyötäni varten tutkineena. Tunteiden lähde: hajuaistia hivelevät aromit innoittavat parfyymien kehittämisessä. Ilon ja nautinnon lähde: luonto on täynnä makuja, värejä ja tuoksuja. 
  3. Hallittu kasvimaailma. Tämä takaa turvallisuuden ja laadun kompromisseitta. Botanic Beatyn arvomaailman mukaisesti jokainen ainesosa testataan tarkoin ja vain kaikki testit läpäisseet tuotteet pääsevät tuotantoon yrityksen tehtaissa, joilla on laatu-, turvallisuus- ja ympäristösertifikaatti. Ensisijaisia raaka-aineita ovat kukkaisvedet, kasvivahojen öljyt, mineraalipohjaiset pigmentit sekä kasvipohjaiset pesevät aineosat. Kiellettyjä aineita ovat mm. formaldehydit, eläinperäiset aineet (kollageeni, kokenillikarmiini (jotakin kokenillia muuten taidetään käyttää tekstiilien värjäämisessä) jne.), triklosaani, tietyt glykolieetterit, eteeriset öljyt allergia ja pikkulasten tuotteissa.
  4. Turvattu kasvimaailma. Vastuullinen ympäristönsuojelu merkitsee luonnon rikkauksien hyödyntämistä niin, ettei luontoa riistetä eikä sen tulevaisuutta vaaranneta. Ympäristön suojelu otetaan yrityksessä huomioon niin kasvien käsittelyssä kuin pakkausmateriaaleissakin. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että postipaketit on valmistettu kierrätyspaperista ja tarjouskirjeiden paperi peräisin valvotuista istutusmetsistä. Vuodesta 2006 lähtien myymälöistä on saanut vain uudelleen käytettäviä ostoskasseja. Tästä olen erityisen ylpeä! Suojellakseen harvinaiseksi käynyttä Arnica Montanaa yritys viljelee luonnonmukaisesti La Gacillyssa toista arnikkalajiketta, Arnica Chamissionista.
  5. Yhteinen kasvimaailmamme. Perusideana on, että kauneuden tulee olla kaikkien naisten ulottuvilla. Koska yritys valvoo jokaista tuotanto porrasta, voi se tarjota laadukkaat tuotteensa kohtuulliseen ja kilpailukykyiseen hintaan.


Tiesittekö muuten, että joka vuosi ympäri maailmaa 30 miljoonaa naista ostaa tuotteensa Yves Rocherilta? Hyvä näin ja ilmoittaudun itse avoimesti yhdeksi heistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti