20. tammikuuta 2013

Keittoa ja kiisseliä

Olin ajatellut alunperin hehkuttaa hienoa Helsingin reissuani, mutta taidan jättää sen siihen, kun olen terve ja jaksan aidosti tuntea silloin tuntemaani intoa. Nyt olen kuitenkin flunssassa, joka aiheuttaa vihlovaa jomotusta päässä ja selässä jo kolmatta päivää.

Keskittykäämme siis tänään itsehoitoon eli hyvään ruokaan terveysvaikutuksilla höystettynä!

Mikä muukan olisi ensimmäisenä, kuin Se hehkuttamani sosesoppa, joka on varmasti maailman helpoimpia, halvimpia ja maukkaimpia ruokia (näin talvella).

Olen nyt aloittanut soppakokeiluni seuraavan peruspohjan mukaan.

Kasvisosekeiton runko


Eli suomaksi olen marssinut vihannesosastolle ja napannut neljä kivalta tuntuvaa kasvista matkaan ja kokeillut miltä yhdistelmä maistuu. Yhdistelmiä olen tähän mennessä testannut vasta 

porkkana + kukkakaali + lanttu + peruna
sekä
parsakaali + sipuli + porkkana + peruna.

Näistä ehdoton suosikkini on ensimmäinen yhdistelmä, joka maistuu aivan taivaalliselta, kun siihen lisää hieman potkua Unkarista isän tuomalla hot paprika jauheella. Seuraava kokeiluni tulee olemaan kukkakaalin, purjon ja valkopippurin kanssa, kerron miten onnistuu. Peruna puolestaan on minulla perus raaka-aine, jota laitan 'täytteeksi' jokaiseen sosesoppaan, sillä se on suhteellisen miedonmakuinen juures, eikä riitele muiden voimakkaampien makujen kanssa.

Keittelystä sanoisin omasta kokemuksesta sen verran, että en laittanut määriä ohjeeseen, sillä minulla on tapana keitellä 5 litran kattilallinen kasviksia ja suolan laitan keitin veteen silmä määräisesti. Keitinvettä on kuitenkin lopussa hivenen liikaa omaan makuuni, joten kasvisten ollessa kypsiä kauhon viitisen desiä pois päin. Tällä siis vaikuttaa konkreettisesti keiton paksuuteen.

Tämän jälkeen soseuttaa vihannekset sauvasekoittajalla/survimella ja heittää 2-3 isoa valkosipulinkynttä pikkupaloina sekaan. Sosekeittoa syntyy näin minulle
jotakuinkin 4 litraa.

Lisää mustapippuri ja paprika- /chilijauhe. Tulisuuden kanssa kannattaa olla varovainen, ettei 'lorahda' liikaa. Kasvikset ovat kuitenkin miedon makuisia, eikä niiden makua ole tarkoitus peittää. Omaa unkarinjauhettani laitan kaksi puista maustemitallista, mutten ole kyllä ihan varma mitä se vastaa ehkä teelusikkaa. Lopuksi lisään 2dl purkin ruokakermaa ja annan hautua miedolla lämmöllä hetken.

Itse tykkään syödä soppani sämpylän kanssa. Mieluusti uunituoreena, jolloin pelliltä suoraan pakastaminen ja mikrottaminen on oivallinen vaihtoehto aina tuoreille sämpylöille.

*******

Jälkiruoaksi kehittelin antioksidantti/vitamiini pommin!


Marjakiisseli


Kannattaa huomioida tässä kiisselissä valmistustapa, joka takaa minun makuni mukaisen makeahkon kiisseli-liemen, mutta kirpeät marjat.

Jos haluat marjoistakin makeita, lisää sokeri ja marjat ennen perunajauhoja kattilaan, jolloin sokeri-mehu-vesi imeytyy paremmin myös marjoihin. Tällöin joudut kuitenkin kuumentamaan marjoja pidempään, mikä luonnollisesti heikentää marjojen terveysvaikutuksia, kuten keitäminen aina.

*******

Kauniita kevättalven päiviä kaikille!

Kuva on perjantai aamulta kun oli -31 astetta pakkasta, aurinko nousi juuri puurajan yläpuolelle ja valaisi lämpimämmästä vedestä nousseet huurut, jotka kietoivat koko maisema itseensä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti