23. joulukuuta 2011

Vihasta vihaan


Kaikki tietävät mitä tarkoitetaan muukalaisvihalla ja kuinka se ilmenee rasismina. Muukalaispelon/vihan yleinen määritelmä on

= voimakasta kielteistä ennakkoluuloa erilaisia, muualta tulevia ihmisiä kohtaan eikä heidän kulttuuriaan kunnioiteta ja arvosteta. Muukalaispelko muuttuu usein muukalaisvihaksi, joka tähtää vähemmistöryhmän karkottamiseen tai hävittämiseen. (http://users.utu.fi/joukork/terms.htm)

Kaikki myös tietävät, että tämä on epäsovinnaista ja rangaistavaa käytöstä.

Samaan ajatusmalliin, kuin toisen kulttuurin ja kansalaisuuden edustajien syrjiminen, menee myös nuorisoviha. Törmään tämän kaltaiseen ajatusmalliin viikoittain omassa elämässäni nuorena ihmisenä. Vanhukset ja eläkeläiset pysäyttelevät jopa minua kadulla kertoakseen mielipiteensä minusta. Miksi? Kyllä kai minä nyt itsekin tiedän miltä näytän. Viimeisin tapaus sattui pari aamua sitten.

Kävelin rauhassa Talvisalon mäkeä alaspäin ja kuuntelin Galaxini soittimesta Elbown Whit love –biisiä. Yllätten vanhempi mieshenkilö pysäyttää minut ja sanoo jotain. Otan kuulokkeet pois ja kysyn tottuneesti

”Anteeksi?”.

Mies katsoo minua silmiin ja toistaa ”Miksi pukeudut kuin narkomaani?”

Vastaan hölmistyneenä ”Mikä?!”.

Mies katsoo edelleen silmiin ja jatkaa ”Et taida edes tuon näköisenä mihinkään ammattiin opiskella…”

Tässä vaiheessa olen saanut tarpeekseni miehestä. ”Herra hyvä, mie opiskelen tuossa AMKssa”.

Mies nyökäyttää hyväksyvästi päätään ”’No siinä tapauksessa minä pyydän anteeksi”.

Jatkan matkaa edelleen yhtä hölmistyneenä ja nyt myös kiukkuisena.

Tämän herran lisäksi törmään jatkuvasti kadulla vanhuksien huuteluun. Mieleen jääneitä lauseita ovat olleet mm. ”Onkos kiva haukotella?”, ”Taidat olla Nätkiltä (verrattavissa Itä-Helsinkiin) kun oot ton näköinen” ja ”Ei uskos, et oot Länsi-Savonlinnasta, kun Nätkillä asuu just tuon näköistä porukkaa” ja ”Taidat olla aika nuori, häh?!”

Ymmärrättekö nyt miksi vertaan nuorisovihaa muukalaisvihaan? Vain koska vanhemmat ihmiset ovat olleet tässä maassa ennen meitä nuoria, ei se tarkoita, että tämä on heidän yhteiskuntansa, jossa pukeudutaan, puhutaan ja toimitaan heidän tapojensa mukaan. Tässä kohtaa yleensä joku hyssyttelee sanoen ”ei ne täällä enää kauaa oo, odotellaan rauhassa…”. No, minä olen kyllästynyt hyssyttelyyn! En ole hiljaa enää yhden ainoalle vanhukselle, jonka päivän minä pilaan olemalla olemassa.

Muukalaisviha on laitonta vihaa toista ihmisryhmää kohtaan, joka asuu kanssasi samassa maassa. Nuorisoviha on sallittua vihaa toista ihmisryhmää kohtaan, joka asuu kassasi samassa maassa.

En sitten käy erittelemään onko tilanne maanlaajuinen vai onko Savonlinnanlaisilla vanhuksilla vakavia ongelmia.
PS. Vertailun vuoksi; minä näytin sinä aamuna tältä ja narkomaani näyttää kutakuinkin tältä:

Vai olenko ainoa joka näkee eron?


 *****************************************


Hyvää joulua kaikille tasapuolisesti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti