21. lokakuuta 2011

Koti

Sanonta "mennä kotiin" sisältää niin monta eri merkitystä, kuin on sanojia. Jokaiselle ihmiselle "koti" merkitsee eri asia, vaikka kaikki he tarkoittavat samaa asiaa. Kummalista, eikö totta? Jokainen ihminen kyllä tietää mikä koti on, mutta suinkaan kaikki, tai edes suurin osa, ei tiedä missä koti on.

"Mun kaverini sano et se on koditon, kun ei se tiennyt, mis sen koti on. Niiku etana joka hukannut on kotilon." - Raappana

Minulle koti merkitsee jotain paljon syvällisempää kuin kattoa pään päällä ja seiniä ympärillä; nämä ominaisuudet määrittelevät minulle asunnon. Koti merkitsee minulle määrittelemättömän ajan viettämistä rauhassa ja hiljaisuudessa. Vaeltelua metsissä, puulämmitteistä hirsirantasaunaa, lautapelejä ja valmista kotiruokaa pöytään, johon kaikki kokoontuvat yhdesse nauttimaan ateriasta ja keskustelemaan mistä milloinkin.

Joku viisas on joskus sanonut, että "koti on siellä missä rakkaat ihmiset ovat". Minulle tämä on kaikki kaikessa, sillä kun sanon lähteväni kotiin, tarkoitan lähteväni perheeni luokse, olivat he sitten missä tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti